Hvor vigtig er søvn egentlig og hvordan opnår man god søvn?

Søvn bliver heftigt diskuteret dagligt, da det nok er én af de ting, vi mangler allermest i vores liv. Det er egentlig lidt af et paradoks, fordi nærmest størstedelens af vores tid kommer til at gå med at sove. Alligevel mangler vi søvn. Især i disse moderne digitale tider, hvor TV og smartphones holder os kunstigt vågne.

 

Men hvor vigtig er søvnen egentlig og hvad kan man gøre for at få bedre søvn?

 

Heldigvis findes der et utal af gode råd og tricks, du kan benytte dig af. Alt lige fra meditation til kost. Dog kommer vi nok ikke udenom, at det kræver hårdt arbejde og dedikation, hvis man gerne vil opnå den gode søvn og ikke mindst en stor bunke vanedannende ændringer.

 

Her har vi prøvet at samle nogle af de gode råd, du kan prøve at benytte til at få mere søvn og ikke mindst en højere kvalitets søvn:

  • Spis korrekt og varieret
    Du bliver måske overrasket, men en god kost spiller en kæmpe rolle på din søvn. Spis så meget plantebaseret som du overhovedet kan

  • Stop med at spise 3 timer, inden du skal sove
    Det kan nemlig forhindre, at din søvn bliver forstyrret, og ikke mindst at du får sure opstød eller halsbrand

  • Få motion dagligt
    Det påvirker bare, at din krop er fysisk træt, hvilket naturligvis også spiller en rolle på din mentale tilstand. Du kommer nemlig bare til at føle dig mere træt, hvilket simpelthen bare er en rigtig god kombination

  • Undgå at være stresset
    Når du bliver stresset, udløser din krop hormonet kortisol, hvilket får din krop til at være på allerhøjeste vagtberedskab, hvilket resulterer i, at du ikke kan sove. Heldigvis kan du gøre en masse for, at du ikke bliver stresset, og disse råd har også ofte en effekt på dit stressniveau.

  • Anskaf dig en god seng
    En god seng er simpelthen ikke at undervurdere. Eksempelvis en boxmadras 120×200 med en behagelig dyne kan gøre underværker. Du skal have fundamentet på plads, før du overhovedet kan gøre nogle andre råd.

  • Benyt dig af meditation
    Både i løbet af dagen og inden sengetid. Det kommer til at have en kæmpemæssig effekt på dit humør og ikke mindst din søvn. Derudover kan det også hjælpe på stress.

 

Vi håber, vores råd har kunnet hjælpe dig. Sov godt.