Sådan lærer du at variere dine arbejdsstillinger

Det er lige meget, om du har et stillesiddende eller et aktivt job. Det er muligt at få skader uanset hvad, hvis ikke du sørger for at passe på din krop. Du passer på din krop ved f.eks. at variere dine arbejdsstillinger.

Men hvordan lærer du at gøre det?

Vær opmærksom på dine arbejdsstillinger

Første skridt er, at du overhovedet er opmærksom på dine arbejdsstillinger. Det er nemlig ikke sikkert, at du tænker over, at det er muligt at få skader, når du arbejder meget i de samme positioner og bevægelser. Men det kan du sagtens få, så derfor er det vigtigt, at du forsøger at variere dine arbejdsstillinger. Det gør, at du ikke på samme måde overbelaster de samme dele af din krop hele tiden.

Bevæg dig på dit kontor

Hvis du har et aktivt job, så er det ofte lidt nemmere at variere dine arbejdsstillinger. Men hvis du derimod arbejder på et kontor bag en computer, så sidder du i den samme stilling på en kontorstol hver dag. Heldigvis findes der forskellige hjælpemidler, der gør det nemmere for dig at bevæge din krop, imens du sidder på dit kontor.

Fokus på bevægelse på arbejdspladsen bliver mere og mere populært, så der kommer flere og flere maskiner og remedier, der gør bevægelse nemt og lettilgængeligt. Det er f.eks. gåbånd og motionscykler, der er lavet til at blive brugt, imens du sidder eller står foran din computer.

Sådan nogle remedier gør det muligt for dig at bevæge dig let, imens du arbejder, men uden at overanstrenge dig selv. Det skal ikke være hårdt, men det skal få dig til at bevæge dig på nogle nye måder.

Når du bevæger dig, får du typisk også mere energi og overskud. Derfor er det på mange måder et rigtig godt tiltag.