3 tips til et bedre arbejdsmiljø

For at en arbejdsdag skal gå gnidningsfrit skal der være ro og plads til at være sig selv på arbejdspladsen. Er det ikke det, kan det gå ud over kollegernes motivation og dermed påvirke effektiviteten som helhed. Derfor er det enormt vigtigt for ledere og medarbejdere and sørge for et arbejdsmiljø, hvor alle trives. Vi kigger derfor på 3 tips i denne artikel, som måske kan give inspiration eller direkte anvendelige tips til din arbejdsplads.

Lokaler

Det første man kan kigge på er lokalerne. Er de store nok? og er der plads til diverse arbejdsstationer? Det kan være en rigtig stor grund til at dine kolleger ikke trives, hvis ikke de føler eller har plads til at kunne udføre deres arbejdsopgaver i ro og fred. Man kan med fordel lave en spørgerunde, og høre om der er nogle der ikke finder lokalerne tilfredsstillende. Eventuelt, kan man når man skal holde møde, booke et lokale igennem et konferencecenter, hvor alt bliver sørget for. På denne måde kan man samtidig med arbejdet, give noget nyt og ændre facaden på arbejdsdagen. 

Inventar

Noget som også kan gøre det mere lækkert og afslappende for dine kolleger, er inventaret. Det kan være ting som for eksempel skriveborde, kontorstole eller helt enkelt en god kaffemaskine eller ren kantine. Det handler jo om at få dine kolleger til at trives så meget som overhoved muligt. Da de derfor vil kunne yde en mere effektiv service. Undersøg gerne om der skal indkøbes nogle nye kontorstole eller noget helt tredje. Spørg dine medarbejdere eller kolleger om de mangler noget, kommunikation er nøglen til en god arbejdsplads.

Omsorg

Vær ikke bange for at lære dine kolleger at kende. Spørg dem om de har det godt, og vis dem at du lytter. På den måde kan man skabe en mere ren kommunikation og gennemsigtighed.