Det skal du kunne som leder

Som leder skal du kunne en masse ting. Dit arbejde spænder nemlig over meget, og som leder er det dig, der står i spidsen.

Her kommer nogle af de ting, du skal kunne som en god og dygtig leder.

Være lyttende og forstående

Som leder skal du være god til at lytte. Det er ikke nok bare at høre, hvad der bliver sagt – du skal også forstå, hvad der bliver sagt.

Derudover skal du også være god til at tale med folk og have evner inden for det kommunikative. Du skal kunne motivere og inspirere dem, du arbejder sammen med, så de føler sig ivrige og motiverede for deres arbejde.

Du skal kunne forklare tingene på en måde, så folk forstår dem, og du skal kunne tage beslutninger, der er til gavn for virksomheden.

Du skal have det store overblik

Som leder ved du, at der er meget at holde styr på. Du skal have det fulde overblik, og du skal have en indsigt i, hvordan tingene fungerer i virksomheden – også de ting, du ikke selv står i spidsen af.

Være organiseret

Du skal være organisere og have helt styr på alle de forskellige aspekter af virksomheden. Du skal kunne planlægge og udføre de opgaver der skal klares samt uddelegere de opgaver, du ikke selv løser, til de rette personer.

Du er virksomhedens talsmand

Som den forreste i virksomheden er det dig, der er virksomhedens ansigt udadtil. Derfor er det dig, der skal fremvise virksomheden og tale ved forsamlinger.

Få hjælp til at være leder

Det er ikke alle, der har en naturlig sans for at være leder – men det kan heldigvis læres af de fleste mennesker. Du kan for eksempel undersøge, hvad du kan få af kurser, hjælp og vejledning inden for lederudvikling.