Kreatin kan øge din muskelmasse

Kreatin er ikke et vidundermiddel. Det er ikke et tilskud, du kan tage, og dernæst forvente at se, at din muskelmasse øges eksplosivt. Det er vigtigt at understrege, at det er et tilskud, der kan hjælpe dig med at maksimere din træning. Det er derfor ikke noget, der kan stå alene.

Der er mange, der betragter det som et mirakelmiddel, som man blot kan indtage, hvorefter man begynder at se muskelvækst. Det er meget vigtigt, at du er klar over, at det er tilfældet. Du skal derfor ikke købe kreatin, hvis det er med denne forventning.

Er du derimod indstillet på, at det er noget, der kan hjælpe dig med at få det maksimale ud af din træning, er det ikke noget, du bør tøve med at købe. Hvis du gør meget ud af din styrketræning, kan det derfor være en god idé at supplere med kreatin, for at sikre, at du får maksimal muskelvækst.

Hvor stor forskel gør kreatin?

Som der også er givet udtryk for herover, så er der ikke tale om et mirakelmiddel. Det betyder, at du ikke kan forvente, at dine muskler begynder at vokse dobbelt så meget, blot fordi du indtager et tilskud med et højt indhold af kreatin.

Det kan dog give dig en fremgang i muskelmassen på mellem 20 og 30 %, såfremt du er utrænet. Hvad det vil sige er, at hvis du via din styrketræning øger din muskelmasse med 10 %, kan du forvente, at kreatinen hjælper dig med yderligere 2 til 3 procentpoint.

Med andre ord, er det ensbetydende med, at du kan forvente en fremgang på mellem 12 og 13 % i muskelmassen, i modsætning til de oprindelige 10 %, der er opnået via din træning.

Hvornår skal man tage kreatin?

Der er ikke noget bestemt tidspunkt på dagen, hvor det giver bedst mening at indtage kreatin. Effekten er noget, der først er at se i løbet af dage og uger, hvorfor det er op til dig selv, hvornår du vælger at tage kreatinen

Det mest belejlige er at tage kreatinen sammen med en proteinshake. Hvorvidt ud vælger at gøre dette, er dog op til dig selv. Til gengæld er det vigtigt, at du husker, at du skal indtage det på daglig basis, hvis du vil være sikker på, at du opnår den ønskede effekt ved det.

Bør jeg indtage det før eller efter træning?

På de dage, hvor du træner, er det en god idé, at du indtager kreatin lige efter din træning. Hvis du gør det, så får du nemlig mere ud af produktet. Tager du det før træning eller under træningspasset, vil du ikke få lige så meget ud af det.

Derfor lyder anbefalingen også på, at du på de dage, hvor du træner, vælger at indtage det lige efter et endt træningspas. Hvis det er noget, du ønsker at blive klogere på, så kan du besøge Liftmore.dk. Her kan du nemlig læse mere om kreatin, brugen af det, og hvilken effekt det giver.