
At åbne en butik kan være en spændende, men også overvældende oplevelse. Der er mange ting at huske, før man byder den første kunde velkommen. Det starter allerede med lokationen. Det kan være svært og tæt på umuligt at sikre sig en af de bedste lokationer, når det kommer til hvor mange mennesker der kommer forbi butikken, men hvis man sælger de rigtige produkter, bør det ikke være noget problem. Derudover er der et væld af forskellige praktiske ting, som man skal have styr på inden man åbner, som f.eks. et fungerende computersystem, kasseapparat, prismærker, alarmsystemer, brandslukker og interiør, der både er til at opbevare de produkter du sælger. Dette er blot nogle af de ting man skal have styr på, men der er meget mere. I denne artikel har vi udvalgt nogle forskellige ting, du måske ikke har tænkt på.
Markedsføringsdelen
Du har med garanti haft markedsføringen med i dine overvejelser, men det er ikke sikker at du har knækket koden i forhold til, hvad der er den bedste strategi. Her spiller produkterne du sælger også ind, men det kan være en god idé at være klar til at tænke ud af boksen, og gøre noget som ikke alle andre gør. Det kan føles som om at der er en rigtig måde at gøre det på, fordi alle andre butikker gør det, men det betyder ikke du bare blindt skal følge trop. Den bedste form for markedsføring, er den der skiller sig ud fra mængden.
Hvad med de sociale medier?
I dag betyder internettet og de sociale medier rigtigt meget, for at kunne drive en succesfuld forretning. Man har simpelthen ikke råd til at lade være, da det er det første sted ens potentielle kunder går hen, hvis de skal finde oplysninger om de produkter man sælger eller om ens butik generelt. Derfor er det vigtigt at have en stærk online tilstedeværelse, også selvom man ikke har en webshop, men blot en fysisk butik. Så skynd dig at oprette kontoer på de forskellige platforme, i butikkens navn, inden andre gør det før dig.
Er åbningsudsalg en god idé?
Mange butikker vælger at åbne deres butik med kæmpe rabatter, men er det altid en god idé? Som udgangspunkt ja, men man skal ikke bare give rabat fordi man åbner sin butik. Det kan være en god måde at lokke nysgerrige og potentielle kunder ind, men det bør ikke være det eneste der skal driver kunderne ind, som får der skal hjem i folden. Hvorfor ikke lave en fest ud af det – bogstaveligt tal. Hyr en DJ, lej en pølsevogn – der er mange muligheder. Det handler om at skabe opmærksomhed og om at blive husket.